JAWA
Továrna byla založena v roce 1922 panem Františkem Janečkem. Zbrojní výroba dominovala až do roku 1928, kdy byla továrna JAWA s nastupující hospodářskou krizí nucena se poohlédnout po jiném výrobním programu. V roce 1929 byl vyroben první motocykl Jawa Rumpál, rozkvětu dosáhla značka Jawa až angažováním konstruktéra G.W. Patchetta. Motocykly JAWA dosahovaly značných sportovních úspěchů už před druhou světovou válkou a JAWA měla ve svém arzenálu "sportovní" motory o kubaturách 175, 250, 350 a 500ccm. Ve 30.letech si továrna JAWA úspěšně troufla také na výrobu automobilů a leteckých motorů. Už během druhé světové války pracovali konstruktéři Jawy na nové koncepci motocyklu s obdélníkovým profilem rámu, teleskopickou vidlicí a kluzákovým pérováním vzadu. Po válce se "PÉRÁK" stal obrovským šlágrem motocyklového trhu u nás i ve světě. Věhlas značky JAWA vytvářely hlavně vynikající motory, s koncepcí dvoutaktu 350 si JAWA vystačila až do 80 let, motocykly však byly prodejné už jen na socialistických trzích (výroba JAWY350 byla ukončena v roce 2005). O úspěchu značky JAWA svědčí i fakt, že před válkou se tato značka pustila i do výroby automobilů a leteckých motorů.
JAWA 350 "Pérák"
Motocykl Jawa - "Pérák" továrnu JAWA bezesporu nejvíce proslavil. Paradoxně vznikal za II.světové války pod vojenským dozorem, kdy továrna nesměla vyvíjet nové motocykly... |
Po úspěchu s Jawou 350 SV (1934) přišla JAWA s novou sportovní 350-tkou OHV. Kdo by tenkrát věřil, že to bude poslední čtyřtaktní motocykl v barvách JAWY... |
V roce 1939 JAWA představila novou koncepci osvědčené 250-tky. Motocykl si okamžitě získal pozornost motoristické veřejnosti... |
V roce 1935 JAWA vyplnila výrobní mezeru mezi Jawou 175 a Jawou 350 SV/OHV a byl to krok velice prozíravý... |
Jawa Viliers se stala obchodním trhákem Janečkova výrobního závodu. Po neúspěchu s prvním modelem Jawa Rumpál 500 OHV s nastupující hospodářskou krizí potřebovala JAWA... |