ČZ
Továrnu založil architekt Karel Bubla ve Strakonicích v roce 1919. Hlavním výrobním programem byla armádní produkce bicyklů, motokol a motocyklů. První motokolo CZ-1, vyvinuté ve spolupráci s firmou Mořic Andršt, bylo díky uložení hnací jednotky na přední kolo velice nepraktické, následovník, motocykl ČZ 76 – KAKTUS, byl už vyráběn v sérii 4600ks. Nejslavnějšími motocykly předválečné produkce byly ČZ98, ČZ 175/250, ČZ Tourist 250/350/500. Ani nástup nacismu nezastavil rozvoj této značky. Po druhé světové válce byla továrna ČZ druhým největším výrobcem na starém kontinentu a slibnou budoucnost zastavil až rok 1948 a násilné spojení s velkým rivalem, výrobcem motocyklů JAWA. Poválečné období značky ČZ se vyznačovalo řadou sportovních úspěchů pod konstruktérskou taktovkou pánů Jaroslava a Jana Walterových. Po roce 1990 zůstaly v prodeji ještě motokrosové verze motocyklů této značky, po strategickém spojení se značkou Cagiva však legendární značka ČZ skončila.
ČZ 500
Vlajková loď zbrojovky ČZ, vzduchem chlazený dvojválec s nebývale tichým a plynulým chodem. Je jen veliká škoda, že okupace Československa v roce 1939 zastavila... |
Motocykl ČZ 350 Tourist byl nástupcem modelu Tourist 250. ČZ 250 Tourist byl paradoxně nejstarším... |
Motocykl vychází ze stejného konstrukce a rámu jako ČZ175. Výkonnější motor dával motocyklu sportovní nádech, přesto těchto motocyklů bylo vyrobeno daleko méně... |
Motocykl ČZ175 (1935-1939), nejprodávanější motocykl předválečné produkce ČZ. Kvalita výroby, jednoduchá konstrukce, ale hlavně elegance černého stroje s bílými linkami... |