Menu

Vyhledávání

Uživatel

< návrat zpět

PREMIER rss

Původně anglická motocyklová firma Premier Works Co v roce 1910 založila svou pobočku v Norimberku. Již za tři roky tento závod zrušila a přestěhovala do Chebu. Po roce 1918 se stal Cheb součástí Československa a roce 1921 se do Chebu přestěhoval také generální ředitel Geoffrey Rotherham. V Chebu byly v letech 1920-1922 vyráběny bicykly, motocykly, dětská vozidla a také sportovní automobily. Od roku 1922 se zde vyráběly motocykly pod označením Premier. Původní společnost se firma Premier Works Co se spojila se společností Singer a soustředila se jen na výrobu automobilů.

Firma Premier montovala do svých motocyklů dvoudobé i čtyřdobé motory v provedení jedno i dvouválce v objemech 269 cm³ do 744 cm³.

Konstrukce vycházela z anglické školy, využíval se trubkový rám, a to také proto, aby bylo ke všem motocyklům připojit sajdkáru. Motocykly Premier lze zařadit do skupiny s označením "těžké". Jejich váha překračovala často i hranici 200kg, což tyto motocykly předurčovalo pro využití v armádě a státních službách. Firma Noris byla dvorním dodavatelem elektroinstalace.

Nejúspěšnější motocykl této značky nesl obchodní označení "Liliput" s dvoudobým motorem o objemu 269 cm³. Z počátku byly do motocyklů montovány motory JAP, později firma disponovala vlastními motory v kubaturách od 350-700 cm³.

Nejslavnější model z doby, kdy firma působila v Chebu, byl sportovní motocykl konstruktéra Otto Laušmana který byl vybaven vzduchem chlazeným čtyřtaktním jednoválcem o objemu 500 cm³ se šikmo uloženým válcem.

V roce 1933 se díky hospodářské krizi dostala firma do finančních problémů a výrobu motocyklů ukončila. Přesto se v Chebu v druhé polovině 30 let montovaly mopedy a jízdní motokola s motorem SACHS 98 cm³.


PREMIER 98

Naši sbírku jsem v roce 2006 rozšířili o motocykl Premier 98. Jedná se o motocykl vyrobený v roce 1937 s motorem SACHS 98...

Autor: Vít Kuchař  •  Vydáno: 17.2.2011 18:27  •  Přečteno: 6596x  •  Komentářů: 0