V roce 2006 se nám
podařilo získat torzo 3-místné verze motocyklu Čechie. Původní rám z let
1934-1937, do kterého se předchozí majitel snažil naimplementovat jiný motor,
jedno původní plechové kolo, těžce poškozené blatníky, ale s originálním
štítkem, čerpadlo, poškozené torpédo, tandem, převodovka Sturmey-Archer, a
části motoru Liebisch. Pevně věříme, že se nám postupně podaří zkompletovat
tento motocykl, a že se stane předním exponátem našeho muzea.
Třímístná
verze motocyklu Čechie je postavená na dvojitém rámu a odpruženou přední
vidlicí s tlačnými rameny o délce 3170mm. Rozvor kol činní 2230mm.
Motocykl byl poháněn motorem Liebisch o objemu 598 cm³. Motor měl dvě
svíčky, přičemž náhradní svíčka v klikové skříni nebyla spojená kabelem, a
byla pro případ nutné výměny zahřátá na provozní teplotu. Zajímavostí bylo, že
motor byl schopen jezdit také na petrolej, a údajně po zahřátí také na naftu.
Kola motocyklu jsou vyrobena z lisovaného plechu se srdcovými motivy.
Motocykl byl vybaven karburátorem Amal, zapalováním s dynamem Bosh,
třístupňovou převodovkou, a světlometem Bosh.
Motocykly Čechie patří bezesporu
k nejzajímavějším motocyklovým konstrukcím, jaké spatřily světlo světa.
Mimo své délky a technologií litých kol na svou dobu nevynikaly ničím. Koncepce
motoru s podprůměrným výkonem s otevřeným ventilovým rozvodem se
téměř nezměnila po celou dobu produkce. Motocykl byl velice složitý, vyžadoval
intenzivní údržbu a spolehlivostí také příliš nevynikal. Přesto jako celek
tvoří unikátní motocykl, který obdivují veteránisté i laici na celém světě. A
je dobře, že tahle motocyklová legenda spatřila světlo světa
v Československu a nese také název naší země.
Technické údaje /převzato/: Motor Liebisch 600 OHV s
karburátorem Amal měl obsah 598 cm³ (ø 80x120), výkon 16k při 3600
otáčkách za minutu (později byl zvýšen na 24k při 5000 otáčkách za minutu),
kompresní poměr 7,3:1, třístupňová převodovka Sturmey-Archer nebo Hurt, nádrž
včetně dvou přídavných torpéd pro 24l
paliva. Rám dvojitý, trubkový, příhradový, odpružení přední vidlice tlačnou
kývačkou s natahovacím pérem. Zapalování magnetem nebo dynamem Bosh.
Motocykl vážil 150kg a dosahoval maximální rychlosti 105 km/h při průměrné
spotřebě 3-3,5 litrů/100km.
Autor: Vít Kuchař
Vydáno: 17.2.2011 19:16
Přečteno: 5512x
Hodnocení: 3 (hodnoceno 2x)
|
Vaše hodnocení:
|
Formát pro tisk
Komentáře
Nebyly přidány žádné komentáře.