Zdroj: http://www.ciz.cz/index.php?a=9  •  Vydáno: 2.11.2010 16:58  •  Autor: Vít Kuchař

JAWA 250 Speciál

V roce 1935 JAWA vyplnila výrobní mezeru mezi Jawou 175 a Jawou 350 SV/OHV a byl to krok velice prozíravý...

V roce 1935 JAWA vyplnila výrobní mezeru mezi Jawou 175 a Jawou 350 SV/OHV a byl to krok velice prozíravý. Jawa 250 se spolu s Jawou 175 tvořila valnou část výrobního programu a úspěchy této kubatury nezastavila ani válka, naopak, motocykl Jawa 250 po válce šířil slávu JAWY do celého světa. V průběhu doby doznal motocykl Jawa 250 mnohých technických změn. Za zmínku stojí karburátor Amal, nové oválné tlumiče výfuku a dělal se také "horský" typ tohoto motocyklu se setrvačníkem. Do roku 1946 se vyrobilo přes 14.000ks těchto motocyklů.

Technické údaje /převzato/: Dvoutaktní jednoválcový motor o objemu 248 cm³ (ø 63x80) o výkonu 6,6 kW (9 PS) při 3 850 ot. za min. s karburátorem Amal (od výrobního čísla 70001) nebo Graetzin (od výrobního čísla 86001). Sedmikanálové vratné vyplachování nahradilo původní provedení Villiers, dále byl použit píst s plochým dnem, karburátor Villiers (později Grätzin), dvě výfuková potrubí byla ukončena plochým tlumičem. Třístupňová převodovka byla ovládána rukou, na přání bylo montováno řazení nohou. Lisovaný rám vycházel z osvědčené koncepce, který splňoval všechny požadavky také u stopětasedmdesátky i třistapadesátky. Palivová nádrž měla objem 10 litrů směsi benzínu a oleje (25:1). Motocykl vážil 95 kg a dosahoval nejvyšší rychlosti 100 km/h při průměrné spotřebě 3 l/100 km.

Ilustrační fotografie :