V roce 1935 JAWA vyplnila výrobní mezeru mezi Jawou 175 a
Jawou 350 SV/OHV a byl to krok velice prozíravý. Jawa 250 se spolu s Jawou
175 tvořila valnou část výrobního programu a úspěchy této kubatury nezastavila
ani válka, naopak, motocykl Jawa 250 po válce šířil slávu JAWY do celého světa.
V průběhu doby doznal motocykl Jawa 250 mnohých technických změn. Za zmínku
stojí karburátor Amal, nové oválné tlumiče výfuku a dělal se také
"horský" typ tohoto motocyklu se setrvačníkem. Do roku 1946 se
vyrobilo přes 14.000ks těchto motocyklů.
Technické údaje /převzato/: Dvoutaktní jednoválcový motor o objemu 248 cm³ (ø 63x80)
o výkonu 6,6 kW (9 PS) při 3 850 ot. za min. s karburátorem Amal (od
výrobního čísla 70001) nebo Graetzin (od výrobního čísla 86001). Sedmikanálové
vratné vyplachování nahradilo původní provedení Villiers, dále byl použit píst
s plochým dnem, karburátor Villiers (později Grätzin), dvě výfuková potrubí
byla ukončena plochým tlumičem. Třístupňová převodovka byla ovládána rukou, na
přání bylo montováno řazení nohou. Lisovaný rám vycházel z osvědčené koncepce,
který splňoval všechny požadavky také u stopětasedmdesátky i
třistapadesátky. Palivová nádrž měla objem 10 litrů směsi benzínu a oleje
(25:1). Motocykl vážil 95 kg a dosahoval nejvyšší rychlosti 100 km/h
při průměrné spotřebě 3 l/100 km.
Ilustrační fotografie :