Zdroj: http://www.ciz.cz/index.php?a=5  •  Vydáno: 1.11.2010 17:47  •  Autor: Vít Kuchař

ČZ 500

Vlajková loď zbrojovky ČZ, vzduchem chlazený dvojválec s nebývale tichým a plynulým chodem. Je jen veliká škoda, že okupace Československa v roce 1939 zastavila...

Vlajková loď zbrojovky ČZ, vzduchem chlazený dvojválec s nebývale tichým a plynulým chodem. Je jen veliká škoda, že okupace Československa v roce 1939 zastavila tak slibný vývoj našich výrobců motocyklů. ČZ 500 proslavila zlatobílá verze vyrobená údajně pro vatikánskou gardu. Tento unikátní design dodnes sklízí obdiv u fandů českých i zahraničních motoveteránů, o čemž svědčí i to, že dnes můžete vidět více motocyklů ve verzi Vatikán než bylo skutečně vyrobeno. Těžko dnes uvěřit, že motocykl byl do výroby zařazen na základě požadavků armády. Koncepce vycházela z motocyklu DKW, přesto tomuto motocyklu vývojáři továrny ČZ vtiskli osobitý design. Agregáty byly dokonce používány v drezínách Československé státní dráhy. Bezpochyby lze tak říci, že spolu s motocykly PRAGA 500 BD a JAWA 350 OHV je motocykl ČZ500 to nejlepší, co v 30-letech sjelo z výrobního pásu našich výrobců motocyklů. Bohužel na rozdíl od Pragy 500BD a Jawy 350 OHV, kterých se vyrobilo přes 2.500ks, spatřilo světlo světa jen něco málo přes 400ks motocyklů ČZ 500 a vidět tento motocykl na srazech a veteránských přehlídkách je proto čím dál vzácnější.

Technické údaje /převzato/: Dvoudobý vzduchem chlazený dvouválec, zdvihový objem 494 cm³ (ø 68x68 mm), největší výkon 11 kW/ 3800 1/min; dynamoakumulátorové zapalování Bosch; vícelamelová spojka v olejové lázni; primární převod ozubenými koly; čtyřstupňová převodovka s nožním řazením; dvojitý lisovaný rám, jednotlivé díly spojeny kalenými šrouby; hmotnost 170 kg; nejvyšší rychlost 115 km/h, spotřeba 5l/100km.

Fotografie před renovací: