Motocykl ČZ 350 Tourist byl nástupcem modelu Tourist 250.
ČZ 250 Tourist byl paradoxně nejstarším opravdovým strakonickým motocyklem, byl
vyvíjen od roku 1932, ale z důvodů hospodářské krize, kdy přednost dostávaly
menší motocykly, byl světu představen až na podzim v roce 1935. Původně
byl záměr tento motocykl vyrábět s kardanovým pohonem, ale z důvodů nižších
výrobních nákladů ve finále zvítězil řetězový pohon. Koncepce vycházela z vyzkoušené
ČZ 175 a využívala dvojitého rámu z válcovaných profilů. Celkem bylo vyrobeno v
letech 1936-1939 asi 3200 těchto motocyklů. Nedostatkem motocyklu ČZ 250
Tourist byl nízký výkon motoru, což v roce 1934 nastartovalo vývoj motocyklu ČZ
Tourist 350. Motocykl využíval stejný rám jako Tourist 250. Původně měl být
osazen Kochovým motorem 350 OHC (1935), ale ve finále v roce 1937 vývojáři
ve Strakonicích vybavili motocykl jednoduchým dvoudobým jednoválcem o
obsahu 345 cm³. Na českém trhu se motocykl objevil na jaře 1939 za cenu
7200Kč, celkem bylo v letech 1939-1941 vyrobeno 892ks těchto strojů. Motocykly
vyráběné za protektorátu neměly ve znaku ČZ háček. V letech 1942-1943 byl
motocykl dále vylepšován pod označením "Bizon", získal čtyřstupňovou
převodovku, přední teleskopy, pérování zadních kol, do výroby se však nikdy
nedostal.
Technické údaje /převzato/: Dvoudobý jednoválec 345 cm³ (ø 75x78 mm), 11,5 kW / 3800 ot/min;
kompresní poměr 1:5,6; zapalování dynamobateriové 6V Bosh se spínacím klíčkem
v reflektoru; karburátor Graetzin H24, třístupňová nožní převodovka v
bloku s motorem, primární převod ozubenými koly; dvojitý rám šroubovaný z
válcových profilů, zadní kolo vyjímatelné bez rozpojení řetězu; hmotnost
140 kg; objem nádrže 13,5,l; nejvyšší rychlost 100 km/h, spotřeba paliva 4 -
4,5l/100 km.
Ilustrační fotografie: