Motocykl Jawa - "Pérák" továrnu JAWA bezesporu
nejvíce proslavil. Paradoxně vznikal za II.světové války pod vojenským
dozorem, kdy továrna nesměla vyvíjet nové motocykly. Přesto skupina nadšenců a
vývojářů v čele s Josefem Jozífem navrhovala nové typy motocyklů. Prototyp
motocyklu Jawa "Pérák" 250 tak vzniknul v roce 1942, s vývojem
bylo započato však již v roce 1937 na základě analýzy snížené poptávky
o motocykly. S ohledem na utajení byl prototyp natřen zelenou vojenskou
barvou a měl tovární znak DKW, aby nebudil pozornost.
Po ukončení války se v plné míře projevil vývojářský
náskok značky JAWA. Většina světových výrobců motocyklů měla v té době značné
problémy s obnovením výroby. Továrna JAWA s použitím ukrytých dílů nejen rychle
obnovila výrobní program, ale měla tajně navržený velmi moderní motocykl.
V roce 1946 na Pařížském autosalonu byl oficiálně
představen motocykl Jawa 250 "Pérák". Již v Paříži byl
tento motocykl vyhlášen nejlepším motocyklem. JAWA tak svým motocyklem
předstihla konkurenci o 5 - 6 let. Důkazem konstrukční geniality nejlépe
vystihuje řada patentově chráněných prvků.
V roce 1948 přibyla k slavnému "péráku" 250
dvouválcová třistapadesátka (představení proběhlo v roce 1947). Jawa 350
"Pérák" byla vyráběna v bývalé továrně na motocykly Ogar, která
posléze splynula se značkou JAWA.
Z roku 1948 také pochází náš exemplář. Součástí renovace
je také původní sajdkára.
Technické údaje /převzato/: Motor dvoudobý vzduchem chlazený
dvouválec, zdvihový objem 343,5 cm³, vrtání x zdvih 58 x 65 mm, kompresní poměr
6,5:1, největší výkon 10,3 kW (12PS) při 4600 ot./min., zapalování
akumulátorové 6 V, převodovka čyřstupňová v bloku s motorem, řazení nožní se
samočinným vystavováním spojky, rám uzavřený z čtyřhranných profilů, obě
vidlice teleskopické, pneumatiky 3 x 19", hmotnost 135 kg, maximální
rychlost 115 km/h, spotřeba paliva 3 l/100km, barevné provedení šedé se zlatými
linkami později jawa-červeň se zlatými linkami.
Fotografie před renovací:
Fotografie průběhu renovace: