Zdroj: http://www.ciz.cz/index.php?a=11  •  Vydáno: 2.11.2010 17:12  •  Autor: Vít Kuchař

Jawa 350 OHV

Po úspěchu s Jawou 350 SV (1934) přišla JAWA s novou sportovní 350-tkou OHV. Kdo by tenkrát věřil, že to bude poslední čtyřtaktní motocykl v barvách JAWY...

Po úspěchu s Jawou 350 SV (1934) přišla JAWA s novou sportovní 350-tkou OHV. Kdo by tenkrát věřil, že to bude poslední čtyřtaktní motocykl v barvách JAWY. Jednoduchost dvoutaktů začala vítězit. Jawa 350 OHV vycházela s modelu SV, měla jen novou masivnější přední vidlici, nový válec a hlavu. Jawa 350 OHV, narozdíl od Jawy 350 SV, zůstala ve výrobním programu až do roku 1946 a celkově bylo vyrobeno 2.700 ks těchto motocyklů. Tradiční slabinou tohoto motocyklu byl měkký rám, vrtochy vykazovalo také mazání. Většina problémů však byla brzy odstraněna a sportovně ladění motoristé začali tento motocykl preferovat. Troufám si říci, že Jawa 350 OHV je rozhodně vlajkovou lodí stejnojmenné továrny v předválečném období. Vždyť s těmito motory bylo možné se setkat ještě v 50.letech na závodních drahách.

Technické údaje /převzato/: Motor měl obsah 346 cm³ (ø 70x90), výkon 11 kW (15 PS) při 4000 otáčkách za minutu, kompresní poměr 6:1, karburátor Amal (dvoušoupátkový), od výrobního čísla 838001 pak Graetzin. Čtyřstupňová převodovka měla již elektronovou skříň. Rám byl stejný jako u Jawy 350 SV, jen přední vidlice byla u typu OHV robustnější se zvětšeným tlumičem pérování. 142 kg vážící motocykl dosahoval maximální rychlosti 115 km/h, a spotřeboval v pravidelném provozu průměrně 3,5 litrů/100 km.

Fotografie před renovací: