V
roce 1939 JAWA představila novou koncepci osvědčené 250-tky. Motocykl si
okamžitě získal pozornost motoristické veřejnosti. Motor vycházel z osvědčené konstrukce s plochým
pístem a protisměrným výplachem. Bohaté žebrování zajišťovalo dokonalé
chlazení. Převodovka byla čtyřrychlostní s automatickým nožním řazením.
Nejvýznamnější konstrukčním prvkem bylo uspořádání rychlostního skříně a motoru
do takzvaného duplex-bloku. Jawa tak využila výhod konstrukce s oddělenou
rychlostní skříní a motoru, ale také výhod monobloku. Primární náhon je realizován tichým dvojitým
řetězovým převodem v olejové lázni. Kryt primárního řetězu je leštěný a je
odlitý z hydronaliové slitiny hliníku. Karburátor je dvoupákový, nádrž je
opatřená gumovými nákolenicemi. Zadní kolo má výsuvnou osu pro usnadnění výměny
kola. Pneumatiky mají zvětšený průměr 3,25 x 19“. Motocykl je vybaven účinnými
vnitřními expanzními brzdami. To je výčet hlavních odlišností nové koncepce
250-tky. Bohužel nastupující válka zastavila slibný vývoj, a tak se všechny
získané zkušenosti a vylepšení promítly až na modelu Jawa Pérák. Dnes
patří Jawa Duplex-Blok k poměrně vzácným exponátům, protože počet
vyrobených kusů nepřesáhl jeden
tisíc. Náš exemplář byl kompletně zrenovován a nese výrobní číslo 235.
Technické údaje /převzato/: Dvoutaktní jednoválcový motor o objemu 246 cm³
(ø 68x67,5) o výkonu 6,6 kW (9 PS), karburátor Grätzin. Čtyřstupňová automatická převodovka s
automatickým nožním řazením, primární a sekundární převod válečkovým
řetězem, lisovaný rám z ocelového plechu, přední pérování centrální
pružinou, zadní pérování na pevném rámu, řízení s tlumičem kmitů, palivová
nádrž měla objem 10 litrů směsi benzínu a oleje (20:1). Motocykl vážil 115 kg
a dosahoval nejvyšší rychlosti 95-100 km/h při průměrné spotřebě 3-4 l/100
km.
Fotografie po renovaci: